Aan de Vergetelheid Ontrukt
Allerlaatste concert DoelenKwartet, de wereldpremière van Bewaakte overgang en een werk van Matthijs Vermeulen
Het DoelenKwartet is in 27 jaar uitgegroeid tot een van de belangrijkste Nederlandse strijkkwartetten als het gaat om hedendaagse klassieke muziek. Nu het kwartet heeft besloten deze zomer te stoppen, laat het nog één keer een paar van zijn allermooiste werken horen.
Programma:
Guus Janssen Troost voor Daisy (2004) - voor cello piccolo
Iris ter Schiphorst Aus Liebe (2013) – voor strijkkwartet
Matthijs Vermeulen Les filles du Roi d'Espagne – voor mezzosopraan en piano
Ton van den Hengel Bewaakte overweg – voor mezzosopraan, piano en handtrommel
Vanessa Lann Landscape of a Soul's Remembering (2006) voor strijkkwartet
De Duits-Nederlandse componiste Iris ter Schiphorst liet zich inspireren door de ontroerende aria Aus Liebe uit de Mattheus Passion, de gebrandschilderde ramen van kerken en de impact van de oorlog op haar (Duitse) vader. De violen vertegenwoordigen het binnenstromende licht en de dreigende cello verbeeldt het lijden in tijden van oorlog.
Bij Vanessa Lann’s Landscape of a Soul's Remembering (2006) voor strijkkwartet wisselen de musici in een ‘soort dans’ steeds van plek. Hierbij heeft iedere lessenaar zijn eigen functie. Na de laatste verplaatsing vallen alle partijen muzikaal ‘op hun plaats’.
Bewaakte overweg (2019) van Ton van den Hengel sluit nauw aan bij de beelden en de ritmiek van het fascinerende en uiterst muzikale gelijknamige gedicht van W.F. Hermans. Dit is een wereldpremière.
In Les filles du Roi d’Espagne (1917) is het oorlog, maar de dochters van de koning van Spanje zijn met heel andere dingen bezig. Elk van de prinsessen bezingt op haar manier haar geliefde en de teleurstelling over zijn afwezigheid.
Aan de vergetelheid ontrukt 2 is het zevende concert in de serie Klassiek in West van stichting Philomela. Klassiek in West biedt acht heel verschillende concerten met klassieke muziek als basis. Alle concerten zijn op zondagmiddag om 15.15 uur in de Jeruzalemkerk, Jan Maijenstraat 14, Amsterdam.
Zondag 23 jun om 15.15 uur
Toegang € 15,00 online via klassiekemuziek.nl Aan de deur van de kerk: € 17,50
Jeruzalemkerk, Jan Maijenstraat 14, 1056 SG Amsterdam
Uitvoerenden:
Frank de Groot - viool
Maartje Kraan - viool
Karin Dolman - altviool
Hans Woudenberg - cello
Merel Huizinga - zang
Kanako Inoue - piano
Frank de Groot studeerde te Den Haag aan het Koninklijk Conservatorium en aan de Hochschule für Musik in Stuttgart. Hij is de aanvoerder van de tweede violen in het Rotterdams Philharmonisch Orkest en (koor)dirigent.
Maartje Kraan studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en volgde masterclasses bij o.a. Christian Altenburger, Mauricio Fuks, Herman Krebbers, Edith Peinemann en Ruggiero Ricci.
Zij speelt in het door Claudio Abbado opgerichte Orchestra Mozart in Bologna.
Karin Dolman studeerde viool en altviool aan het conservatorium van Rotterdam en is docent altviool aan Codarts. Zij is steeds op zoek naar bijzondere werken die ten onrechte weinig gehoord worden.
Hans Woudenberg was betrokken bij het ontstaan van het Schönberg Ensemble en vormde Marja Bon de drijvende kracht achter vele multidisciplinaire projecten. Als solist trad hij o.a. op tijdens de Amsterdamse Cellobiënnale met voor hem geschreven concerten van Vanessa Lann en Diego Soifer.
Merel Huizinga studeerde kunstgeschiedenis aan de UvA, zang aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag en Russisch. Naast haar klassieke zangrepertoire ontwikkelde zij programma’s waarin klassieke muziek een verbinding aangaat met andere kunstvormen als dans, toneel of poëzie.
Kanako Inoue studeerde piano in Japan en aan de conservatoria van Utrecht en Amsterdam. Zij maakt deel uit van de kamermuziekensembles Trio Augusta, Feldberg Trio en Urashima Trio en is een veelgevraagd begeleider.