De Kernschool in Zaandam is gespecialiseerd in onderwijs aan ‘nieuwkomerskinderen’. Kinderen krijgen daar muziekles van Michelle Hartskeerl. Ze doen muziekspelletjes, luisteren naar muziek, maken muziek, oefenen ritmes, improviseren, zingen en studeren liedjes in. En dan treden ze samen met echte musici op, voor publiek!

Muziekdocente Michelle kijkt trots terug op het optreden van ‘haar’ leerlingen. ‘De kinderen vonden het optreden stiekem best spannend. Iedere week hadden we in de muzieklessen geoefend met de liedjes. Ik vind het echt heel knap hoe ze het deden!’ 

‘Heel knap hoe ze het deden!’

Ook zorg coördinator Masja van der Zee is enthousiast. ‘Het was echt heel leuk en de kinderen deden het hartstikke goed. Bij het mini-concert zag je ze geboeid luisteren. Sommigen moesten eerst wat giechelen. Je hoort immers niet iedere dag een opera-zangeres zingen. Merel speelt er mooi op in, dus het ijs was snel gebroken. Later zag je kinderen met gesloten ogen op de muziek meedeinen,’ vertelt Masja.

Plezier het belangrijkste

Jonge Zwaluwen migrantenkinderen

Waarom zijn deze lessen eigenlijk zo belangrijk? ‘Het allerbelangrijkste is dat de kinderen plezier met elkaar hebben,’ reageert Michelle. Onderzoek wijst uit dat muziek de taalontwikkeling ondersteunt. Michelle: ‘Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren. Kinderen mogen ook veel praten in mijn lessen en vertellen waar een muziekstuk ze aan doet denken. Het is echt bijzonder om te zien hoe open ze zijn. Ze bevinden zich in een onzekere situatie, in een nieuw land. Ze worden klaargestoomd voor het reguliere onderwijs, met veel tests en toetsen. Zo’n optreden, ze doen het toch maar gewoon,’ klinkt het trots. 

Gerelateerde producties

Hier kan een onderregel

Alle producties
Close Search Window